Πήρα το τσαπάκι της ανασκαφής, που έχω μαζί μου από το 1952, έσκυψα στο λάκκο και άρχισα να σκάβω με πείσμα και αγωνία το χώμα κάτω από το κλειδί της καμάρας. Ολόγυρα ήταν μαζεμένοι οι συνεργάτες μου. (…) Συνέχισα το σκάψιμο και σε λίγο ήμουν βέβαιος. Η πέτρα του δυτικού τοίχου ήταν στη θέση της, απείραχτη, στέρια. (…) -Είναι ασύλητος! Είναι κλειστός! Ήμουν ευτυχισμένος βαθιά. Είχα λοιπόν βρει τον πρώτο ασύλητο μακεδονικό τάφο. Εκείνη τη στιγμή δεν ενδιαφερόμουν για τίποτε άλλο.
Εκείνη τη νύχτα -όπως και όλες τις επόμενες- στάθηκε αδύνατο να κοιμηθώ περισσότερο από δυο τρεις ώρες. Γύρω στις 12, τα μεσάνυχτα, πήρα το αυτοκίνητο και πήγα να βεβαιωθώ αν οι φύλακες ήταν στη θέση τους. Το ίδιο έγινε και στις 2 και στις 5 το πρωί.
Οπωσδήποτε, συλλογιζόμουν, μέσα στη σαρκοφάγο πρέπει να κρύβεται μια ωραία έκπληξη. Η μόνη δυσκολία που συναντήσαμε ήταν πως την ώρα που ανασηκώναμε το κάλυμμα, είδαμε καθαρά πια το περιεχόμενο και έπρεπε να μπορέσουμε να κρατήσουμε την ψυχραιμία μας και να συνεχίσουμε τη δουλειά μας, μόλο που τα μάτια μας είχαν θαμπωθεί απ’ αυτό που βλέπαμε και η καρδιά μας πήγαινε να σπάσει από συγκίνηση. Μέσα στη σαρκοφάγο υπήρχε μια ολόχρυση λάρνακα. Επάνω στο κάλυμμά της ένα επιβλητικό ανάγλυφο αστέρι με δεκάξι ακτίνες, και στο κέντρο του ένας ρόδακας.
Με πολλή προσοχή και περισσότερη συγκίνηση ανασήκωσα το κάλυμμα με το αστέρι πιάνοντάς το από τις δυο γωνίες της μπροστινής πλευράς. Όλοι μας περιμέναμε να δούμε μέσα σ’ αυτήν τα καμένα οστά του νεκρού. Όμως αυτό που αντικρίσαμε στο άνοιγμά της μας έκοψε για μιαν ακόμη φορά την ανάσα, θάμπωσε τα μάτια μας και μας πλημμύρισε δέος: πραγματικά μέσα στη λάρνακα υπήρχαν τα καμένα οστά. (…) Αλλά το πιο απροσδόκητο θέαμα το έδινε ένα ολόχρυσο στεφάνι από φύλλα και καρπούς βελανιδιάς που ήταν διπλωμένο και τοποθετημένο πάνω στα οστά. Ποτέ δεν είχα φανταστεί τέτοια ασύληπτη εικόνα.
Μπορώ να φέρω στη συνείδησή μου ολοκάθαρα την αντίδραση που δοκίμασα καθώς έλεγα μέσα μου: “Αν η υποψία που έχεις, πως ο τάφος ανήκει στον Φίλιππο, είναι αληθινή -και η χρυσή λάρνακα ερχόταν να ενισχύσει την ορθότητα αυτής της υποψίας- κράτησες στα χέρια σου τη λάρνακα με τα οστά του. Είναι απίστευτη και φοβερή μια τέτοια σκέψη, που μοιάζει εντελώς εξωπραγματική”. Νομίζω πως δεν έχω δοκιμάσει ποτέ στη ζωή μου τέτοια αναστάτωση, ούτε και θα δοκιμάσω ποτέ άλλοτε.
Μ.ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ
Η παλαιά πρωτεύουσα του Βασιλείου τους, πριν την μεταφορά της στην Πέλλα οι Αιγές.
Στην άλλη άκρη της μακεδονικής πεδιάδας το Πάικο στους πρόποδες του οποίου απλώνεται η Πέλλα, γενέτειρα του μεγάλου στρατηλάτη, οραματιστή, πολιτικού, διεθνιστή
Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Βρισκόμαστε στην καρδιά της Μακεδονίδος γης του Ηροδότου!
Οι Αιγές σύμφωνα με την φιλολογική παράδοση, υπήρξαν η αφετηρία για την επέκταση του μακεδονικού βασιλείου.
Την θέση αυτή διάλεξε μετά απο χρησμό του μαντείου των Δελφών, ο ιδρυτής της μακεδονικής δυναστείας Περδίκκας Α΄, για την πρωτεύουσά του και απο δω ξεκίνησαν οι επόμενοι βασιλείς την επεκτατική τους δράση, όπως την περιγράφει ο Θουκιδίδης, υποτάσσοντας στην επικράτειά τους την Πιερία στα νοτιοανατολικά, τη Βοττιαία στα βορειοδυτικά και την Μυγδονία στα βόρεια απο τα τέλη του 6ου αιώνα Π.Χ..
Με την μεταφορά της πρωτεύουσας στην Πέλλα, στα τέλη του 5ου αιώνα Π.Χ. απο τον βασιλιά Αρχέλαο, η πόλη των Αιγών διατήρησε την ιδιότητα της βασιλικής νεκρόπολης και δεχόταν μέλη της βασιλικής οικογένειας κάθε φορά που ειδικοί λόγοι, όπως γάμοι ή κηδείες επέβαλλαν την παρουσία τους στην παλαιά πρωτεύουσα.
Ετσι δικαιολογείται η μαρτυρία των αρχαίων πηγών για την δολοφονία του Φιλίππου Β΄ στις Αιγές κατά την διάρκεια της εντυπωσιακής τελετής στο θέατρο της αρχαίας πόλης, με αφορμή τους γάμους της κόρης του Κλεοπάτρας με τον βασιλιά της Ηπείρου Αλέξανδρο, το 336 Π.Χ.(περιγραφή Διόδωρου Σικελιώτη).
Μάρτυρας στην σκηνή της δολοφονίας ο διάδοχος του μακεδονικού θρόνου, τιμωρός του δολοφόνου και όσων εμπλέκονταν στη συνωμοσία και βασιλιάς της Μακεδονίας απο την επόμενη κιόλας ημέρα, μετά την έγκριση του μακεδονικού στρατού, ο νεαρός Αλέξανδρος, αφού εξεπλήρωσε τις υποχρεώσεις του σε μια μεγαλόπρεπη ταφή στις Αιγές ήταν έτοιμος να ξεκινήσει για την μεγάλη περιπέτεια στην Ανατολή...
Οι αρχαιολογικές ανασκαφές συνεχίζονται σ'όλη την περιοχή |
Την αρχαία πόλη και το νεκροταφείο της.
Τα ερείπια της αρχαίας πόλης απλώνονται στις βόρειες παρυφές των Πιερίων , ενώ το νεκροταφείο εκτείνεται στον κάμπο, που ξεκινά απο τις ρίζες του βουνού και φτάνει μέχρι τον ποταμό Αλιάκμονα.
Τα ερείπια της αρχαίας πόλης απλώνονται στις βόρειες παρυφές των Πιερίων , ενώ το νεκροταφείο εκτείνεται στον κάμπο, που ξεκινά απο τις ρίζες του βουνού και φτάνει μέχρι τον ποταμό Αλιάκμονα.
Η πόλη ήταν χτισμένη πάνω σε κατηφορικό έδαφος, διαμορφωμένη κλιμακωτά σε πλατώματα .
Στο μικρότερο απ'αυτά αλλά και στο πιο επιβλητικό με απέραντη θέα στο μακεδονικό κάμπο, βρισκόταν το Ανάκτορο.
Η είσοδος του Αρχαιολογικου χώρου που οδηγεί στα ΑΝΆΚΤΟΡΑ Ηταν κλειστό λόγω εργασιών. |
Πίσω απο αυτό διατηρήθηκαν τμήματα της ακρόπολης, ενώ στο αμέσως χαμηλότερο πλάτωμα αποκαλύφθηκε το 1982 το θέατρο και ακόμη χαμηλότερα τμήμα απο την αγορά της αρχαίας πόλης.
Το εκτεταμένο νεκροταφείο απλώνεται στα πεδινά, βόρεια και ανατολικά απο την Βεργίνα, έξω απο τα τείχη των Αιγών, όπως ακριβώς σ'όλες τις αρχαίες ελληνικές πόλεις.
Οι μικροί τύμβοι(τεχνητοί λοφίσκοι που καλύπτουν μία ή περισσότερες ταφές)διακρίνονται δεξιά και αριστερά τον δρόμο που ενώνει την Βέροια με τα Παλατίτσια.
Ανάμεσα στους χαμηλούς τύμβους του εκτεταμένου νεκροταφείου, μερικοί μεγαλύτεροι κάλυπταν μακεδονικούς τάφους.
΄Εντεκα μέχρι στιγμής παρόμοιοι τάφοι έχουν έρθει απο τους Αρχαιολόγους, στο φως της ημέρας.
Η Μεγάλη Τούμπα (λοφίσκος) καλύπτει τους βασιλικούς τάφους.
Τρεις ακόμα βρίσκονται πλησιέστερα στην αρχαία πόλη ο τάφος κοντά στο Πνευματικό Κέντρο της Βεργίνας, ο τάφος του Ρωμαίου και ο Τάφος της Ευριδίκης δίπλα του.
Η χρήση του νεκροταφείου εκτιμάται συνεχής ξεκινά απο το 1000 Π.Χ. έως τον 1ο αιώνα Μ.Χ. και σύμφωνα με τα κτερίσματα που συνόδευαν τους νεκρούς, υπολογίζεται πως η περιοχή της Βεργίνας κατοικείτο συνεχώς και για διάστημα περισσότερο απο χίλια χρόνια.
Το νεκροταφείο της Αρχαίας πόλης των Αιγών στην Βεργίνα καλύπτει ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, περίπου δέκα αιώνων.
Η ανασκαφή της Μεγάλης Τούμπας (1976-1980)έφερε στο φως μνημεία που θεωρούνται σταθμός για την Ιστορία και την Αρχαιολογία στην Μακεδονία.
Πολυάριθμες επιτύμβιες στήλες του 4ου και των αρχών του 3ου αιώνα Π.Χ., οι περισσότερες γραπτές, όλες στην Ελληνική, σώζουν το όνομα του νεκρού, στοιχείο πολύ σπουδαίο για την γνώση της αρχαίας κοινωνίας των Μακεδόνων.
Ελάτε τώρα μαζί μου, να κατέβουμε στο σιωπηλό βασίλειο του Μεγάλου Βασιλιά!
ο Τάφος του Φιλίππου Β΄ |
Ο δολοφονημένος βασιλιάς, (σημαδεμένος στο μάτι και φρύδι-λέγεται ότι είχε χάση την όραση του ενός ματιού και ανάπηρος -κουτσός, απο τα πεδία των μαχών( Μάχη της Χερώνειας), τάφηκε βιαστικά μαζί με τα πλούσια δώρα (πολύτιμα όπλα και ακριβά ασημένια και χάλκινα σκεύη.)
Στον προθάλαμο , άλλη μια ταφή ανήκει σε νεαρή γυναίκα, πιθανώς την τελευταία σύζυγο του
Τα οστά της νεκρής βασίλισσας φυλάσσονταν μέσα σε μια χρυσή λάρνακα, τυλιγμένα σε χρυσοϋφαντο ύφασμα.
Φιλίππου του Β΄ Κλεοπάτρα.
Βαρύτιμα χρυσά στεφάνια και διαδήματα προδίδουν τον ξεχωριστό πλούτο των νεκρών.
Το κυριότερο όμως χαρακτηριστικό του τάφου είναι η μεγάλη τοιχογραφία στην δωρική πρόσοψη του μνημείου. Σε μία ζωφόρο μήκους 5,60 μ.παριστάνεται μια πολυπρόσωπη σκηνή κυνηγιού μέσα στο πλούσιο τοπίο ενός άλσους, Τα χρώματα έντονα και πολλά, διατηρούνται τόσο ζωντανά..!
Τον ίδιο χρόνο ήρθε στο φως ένα ακόμα ταφικό μνημείο, με άγνωστη ταυτότητα της
νεκρής, ο λεγόμενος τάφος της Περσεφόνης .
Μολονότι συλημένος, σώζει θαυμάσιες τοιχογραφίες με θέματα εμπνευσμένα απο την μυθολογία.
Απ'αυτά ξεχωρίζει η αρπαγή της Περσεφόνης απο τον Θεό του Κάτω Κόσμου, τον Πλούτωνα, ενώ
στη στενή πλευρά εικονίζεται η Θεά Δήμητρα καθισμένη σ'ένα βράχο περίλυπη για τον χαμό της κόρης της.
Η Περσεφόνη |
Μολονότι συλημένος, σώζει θαυμάσιες τοιχογραφίες με θέματα εμπνευσμένα απο την μυθολογία.
Η αρπαγή της Περσεφόνης |
Ο ΄Πλούτων |
Οι τοιχογραφίες φανερώνουν το ιδιαίτερο ταλέντο του ζωγράφου, που πιθανολογείται πως είναι ο Νικόμαχος.
Δίπλα στον τάφο της Περσεφόνης βρέθηκαν τα θεμέλια του ηρώου, ενός πώρινου υπέργειου οικοδομήματος, πιθανώς προς τιμήν του νεκρού του γειτονικού μεγάλου μακεδονικού τάφου, δηλαδή του Φιλίππου.
Ο ΤΑΦΟΣ ΤΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΚΙΟΝΩΝ.
Ο τάφος αυτός , ο οποίος έχει υποστεί μεγάλη καταστροφή, θα πρέπει να οικοδομήθηκε περίπου το 300Π.Χ. και να υπήρξε πλούσιος, όπως φάνηκε απο τα λίγα αλλά εντυπωσιακά ευρήματα και απο την εντυπωσιακή διαμόρφωση της πρόσοψης με τους τέσσερις ελεύθερους δωρικούς κίονες.
Ο ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΠΡΙΓΚΙΠΑ
Το 1978, ένας ακόμας ασύλητος Μακεδονικός τάφος, ανακαλύφτηκε δίπλα απο τον τάφο του Φιλίππου. Είναι λίγο μικρότερος απο κείνον, αλλα΄και νεότερος.
Είχαν σωθεί σ'αυτόν όλα τα ταφικά δώρα του νεκρού, τα πολύτιμα σκεύη και τα όπλα του, την χρυσελεφάντινη κλίνη.
Ο νεκρός ήταν ένας νεαρός άνδρας περίπου 13-14 ετών και πρέπει να ανήκε στην βασιλική οικογένεια.
Ο νεκρός ήταν ένας νεαρός άνδρας περίπου 13-14 ετών και πρέπει να ανήκε στην βασιλική οικογένεια.
Τα οστά του φυλάχθηκαν μέσα σε μια ασημένια υδρία, στεφανωμένη με χρυσό στεφάνι και τοποθετημένη πάνω σε λίθινο πόδιο.
Μια στενή ζωφόρος με θέμα την αρματοδρομία διακοσμεί με τα ωραία χρώματά της τους τοίχους στο εσωτερικό του προθαλάμου.
Οι Αρχαιολόγοι σύμφωνα μ'όλες τις ενδείξεις θεωρούν ότι είναι ο τάφος του εγγονού του Φιλίππου και γιου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, και της πρώτης του Περσίδας γυναίκας Ρωξάνης, Αλέξανδρος Δ΄
ο οποίος γεννήθηκε μετά τον θάνατο του πατέρα του το 323Π.Χ.
Ο νεαρός πρίγκιπας, αναγνωρίστηκε Βασιλεύς μετά του Φιλίππου του Αριδαίου, υπό την κηδεμονία πρώτα του Περδίκκα και αργότερα του Αντίπατρου, αλλά μετά το θάνατό του, με τη μητέρα του Ρωξάνη πέρασε πολλές περιπέτειες.
Στο τέλος ο Κάσσανδρος τον εφόνευσε μαζί με τη μητέρα του,. σε ηλικία περίπου 12-13 ετών στην Αμφίπολη όπου βρίσκονταν φυλακισμένος.
Οι Αρχαιολόγοι σύμφωνα μ'όλες τις ενδείξεις θεωρούν ότι είναι ο τάφος του εγγονού του Φιλίππου και γιου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, και της πρώτης του Περσίδας γυναίκας Ρωξάνης, Αλέξανδρος Δ΄
ο οποίος γεννήθηκε μετά τον θάνατο του πατέρα του το 323Π.Χ.
Ο νεαρός πρίγκιπας, αναγνωρίστηκε Βασιλεύς μετά του Φιλίππου του Αριδαίου, υπό την κηδεμονία πρώτα του Περδίκκα και αργότερα του Αντίπατρου, αλλά μετά το θάνατό του, με τη μητέρα του Ρωξάνη πέρασε πολλές περιπέτειες.
Στο τέλος ο Κάσσανδρος τον εφόνευσε μαζί με τη μητέρα του,. σε ηλικία περίπου 12-13 ετών στην Αμφίπολη όπου βρίσκονταν φυλακισμένος.
Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι....
28 σχόλια:
Αγαπητή Καρυάτιδα σ' ευχαριστώ πολύ για την φωτογραφική ξενάγηση στον σημαντικό αυτό αρχαιολογικό χώρο της πατρίδας μας, την οποία συνέδεσες άριστα με τις πληροφορίες σου και τα ιστορικά στοιχεία. Νομίζω ότι τη δουλειά σου αυτή θα τη ζήλευαν πολλοί επαγγελματίες ξεναγοί! Σε περιμένω και στα μέρη μας.
Καλό Σαββατοκύριακο.
@Photoioannina: Kαλημέρα στα Γιάννενα!
Οπως κατάλαβες αγαπητέ μου Photoioannina,οι φωτογραφίες μέσα στο Μουσείο είναι απο σχετικό έντυπο.
Δεν επιτρέπεται η φωτογράφηση εντός του μουσείου, και οι ελάχιστες που τραβήχτηκαν έγιναν κατόπιν ειδικής άδειας(τους επισκέφθηκε βλέπεις Καρυάτιδα χαχα)και απο μακρυά...
Υπάρχουν τόσοι θησαυροί εκθέματα που δεν κατάφερα να σας δείξω ούτε το 1/10 της αξίας τους...
Οι ανισομεγέθεις ας πούμε κνημίδες του Φιλίππου(γιατί ως γνωστόν ο Φίλιππος ήταν κουτσός), το δόρυ του,
σιδερένιο ξίφος του, το σιδερένιο κράνος, η ασπίδα του με το ρόπαλο του Ηρακλή!
Μέχρι και τα χαλινάρια των αλόγων που θυσιάστηκαν για να τον συνοδεύσουν στον άλλο κόσμο.
Δεν μιλάμε για τα βαρύτιμα ολόχρυσα στεφάνια με φύλλα βελανιδιάς,'η τα πανέμορφα κοσμήματα της βασίλισσας.
Τίποτα δεν μπόρεσα, δυστυχώς να σας δείξω.
Στην Βεργίνα για μένα, δεν πρέπει να υπάρξει Έλληνας που να μη πάει τουλάχιστον μία φορά να την επισκεφθεί.
----
Μακάρι να μου δοθεί η ευκαιρία να επισκεφτώ τα μέρη σας Ιonnina,πολύ θα το ήθελα...έχω τόσα χρόνια νάρθω προς εσάς!
Ανακοίνωση:
Ξέχασα να σας ενημερώσω και για τούτο:
Το Νάσιοναλ Τζεογκράφικ αμφισβητεί τον Ανδρόνικο με σκοπιανή... ομπρέλα
Ακόμη μία φορά, τα συμπεράσματα του Μανόλη Ανδρόνικου για τους βασιλικούς τάφους της Βεργίνας αμφισβητούνται!!! Αυτή τη φορά, μέσω του Νάσιοναλ Τζεογκράφικ (National Geographic)
http://www.apodimos.com/arthra/08/May/XENOKINHTES_ENERGIES_AMFISBITOYN_THN_BERGINA_KAI_TON_FILIPPO_B/index_files/image005.jpg
Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Ν. Τζ.» που αναπαράγεται σε πολλές αρχαιολογικές ιστοσελίδες ανά τον κόσμο, ο τάφος ανήκει στον Φίλιππο τον Αριδαίο και στη σύζυγό του και όχι στον Φίλιππο τον Β τον πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Παρουσιάζονται επιχειρήματα του Ευγένιου Μπόρζα από τα Σκόπια, που έχει συνεργαστεί με μια Ελληνίδα καθηγήτρια πανεπιστημίου, την Ολγα Παλαγγιά. Σύμφωνα με τα λεγόμενά τους, ο τάφος δεν είναι του Φιλίππου. Το περίεργο είναι πώς φτάσαμε σε αυτή την τόσο ευρεία δημοσίευση.
Τον περασμένο Ιανουάριο το Αμερικανικό Ινστιτούτο Αρχαιολογίας, του οποίου στέλεχος είναι ο κ. Μπόρζα, διοργάνωσε ένα συνέδριο με τίτλο «Η χρονολόγηση των βασιλικών μακεδονικών τάφων στη Βεργίνα».
Στο συνέδριο αυτό πήραν μέρος όσοι συμφωνούν πως οι τάφοι δεν ανήκουν στον Φίλιππο τον Β', αλλά κανείς από την άλλη πλευρά. Δηλαδή, δεν μίλησαν οι μαθητές του Ανδρόνικου, οι οποίοι μάλιστα μετείχαν στις ανασκαφές και στη μελέτη του υλικού. Πολύ απλά, επειδή δεν εκλήθησαν.
Τώρα, τα βασικά συμπεράσματα του συνεδρίου παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα του αμερικανικού περιοδικού Νάσιοναλ Τζεογκράφικ χωρίς, και πάλι, να έχει αναζητηθεί κάποιο επιχείρημα από εκείνους που υποστηρίζουν τα αντίθετα. Επίσης, ο κ. Μπόρζα και η κ. Παλαγγιά εκπονούν ανάλογη εργασία για το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο, σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα.
Η Ελλάδα μοιάζει να είναι απούσα από αυτήν τη συζήτηση. Ιδιαίτερα σε αυτούς τους καιρούς, οπότε οι Σκοπιανοί πιάνονται από κάθε είδους επιχείρημα, μια αντιστροφή της αρχαιολογίας θα τους βόλευε πολύ.
Δηλαδή, θα έκαναν τα πάντα για να αποδείξουν πως οι Αιγές, που έχουν ταυτιστεί με τη Βεργίνα από τον Μανόλη Ανδρόνικο, δεν είναι εκεί. Θα τους βόλευε πολύ να ενσπείρουν αμφιβολίες περί του αν οι Αιγές βρίσκονται επί ελληνικού εδάφους.
Η αρχαιολογία θα πρέπει να στηρίζεται στα δεδομένα της έρευνας και να μη τα ερμηνεύει κατά το δοκούν. Ο αείμνηστος Μανόλης Ανδρόνικος και οι συνεργάτες του είχαν αδιάσειστα επιχειρήματα όταν μίλησαν για Αιγές και Βασιλικό Τάφο του Φιλίππου.
Τα επιχειρήματα εξακολουθούν να ισχύουν. Αλλά πώς να μιλήσει κανείς για τη διαφαινόμενη διαστρέβλωσή τους όταν μέσα στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο στέλεχος του υπουργείου Πολιτισμού είπε με πόζα πως η Βεργίνα δεν είναι οι Αιγές και κανείς δεν τον έστειλε να διαβάσει αρχαιολογία;
Κάνοντας ΚΛΙΚ στην πιο κάτω ιστοσελίδα θα μελετήσετε ολοκληρο το άρθρο http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11380&subid=2&tag=8777&pubid=914433
Οσο και να προσπαθούν όλοι οι πολέμιοι μας να αλλάξουν τα δεδομένα για την πολιτιστική μας κληρονομιά, πάντα θα υπάρχουν φωνές και μνήμες που θα τους θυμίζουν ότι η μοίρα του Ελληνα είναι να τρέχει μπροστά.
Για να πάρει φόρα θα ξαναγυρίζει πίσω να βλέπει τους περήφανους προγόνους του, να του θυμίζουν ότι σε δύσκολους καιρούς όπως τώρα πρέπει και μπορεί να σταθεί όρθιος.
Ευχαριστούμε για την όμορφη ξενάγηση, καλό Σ/Κ
@Μαίρη: Kαλημέρα Μαιρούλα!
Η ξενάγηση αυτού του ανεκτίμητου αρχαιολογικού χώρου δεν τελείωσε εδώ, συνεχίζεται και στην επόμενη ανάρτηση.
Εκεί θα γίνει αναφορά και για μία πρόσφατη ανακάλυψη στην περιοχή των Γιαννιτσών, που μόλις επιβεβαιωθεί στα εργαστήρια των επιστημόνων, θα φέρει σεισμό στις παγκόσμιες επίσημες επιστημονικές θεωρίες για την Ιστορία της γλώσσας και της γραφής!
Μην το χάσεις!!!
Καλημέρα και καλό Σ/Κ να έχουμε.
Οι φωτογραφίες της Βεργίνας πολύ καλές,ιδίως για μένα που δυστυχώς δεν έχω πάει.
Πολύ αξιόλογα όσα γραφεις.
Μάνος Ζηνάς.
@Μάνος Ζηνάς: Kαλημέρα Μάνο, καλώς ήρθες!
Το αφιέρωμα στην Βεργίνα, θα συνεχιστεί και στην επόμενη ανάρτηση.
Εχω ακόμα ενδιαφέροντα να σας πω, δυστυχώς όμως με λιγότερες φωτό....
Δεν επιτρέπεται να φωτογραφίζεις τους θυσαυρούς, γι'αυτό και θα σας τους δείχνω μέσα απο φωτογραφίες εντύπων της Αρχαιολογικής υπηρεσίας.
Προσπάθησε να επισκεφθείς την Βεργίνα.
Ειλικρινά αξίζει!
Δεν είναι υπερβολή αν πούμε πως έχει αρχαιολογικό ενδιαφέρον τόσο όσο και το Μουσείο της Ακρόπολης..!
Καλή σου μέρα.
Δε νομίζω ότι είναι δυνατόν να σου περιγράψω την συγκίνηση που μου προκάλεσες. Έχω βρεθεί σε αυτά τα μέρη τα ιερά - για μένα- και εσύ μου τα έφερες με έναν μαγικό τρόπο εδώ στον χώρο μου. Ειλικρινά μέσα από την καρδιά μου σε ευχαριστώ.
Ο Μανόλης Ανδρόνικος δεν μπορούσε να κοιμηθεί, αλλά εγώ θα είχα ρίξει μια σκηνή για κάμπινγκ κολλημένη δίπλα στον τάφο!!!!
Πολύ μου άρεσε αυτά που έγραψες.
Φιλιά πολλά.
@Xριστόφορος: Iερά! Οπως ακριβώς το λες...
Και δόξα στην μνήμη του Μανώλη που με το πείσμα και την αγάπη για την δουλειά του, κατάφερε να φέρει απτά τα τεκμήρια της Ιστορίας!
Σκέψου μ'όλα αυτά τα ευρήματα και πάνε να διαστρεβλώσουν την ιστορία...σκέψου Χριστόφορε τι θα έλεγαν και θα υποστήριζαν αν δεν είχε καταφέρει ο Ανδρόνικος να τα βρει με τις ανασκαφές του!
@Veronica Marsa: Να μη σου πω, πως εγώ θα ξάπλωνα μέσα στο τάφο!!!χαχαχαχχαχαχχαχαχαχχαχαχαχχαχαχα!
Χαίρομαι Βερόνικα που βρήκες ενδιαφέρουσες τις πληροφορίες μου.
Θα συνεχίσω και στο επόμενο με εκθέματα που θα σ'ενδιαφέρουν!
Φιλιά πολλά
°º✿ Olá, amiga!
º° ✿✿♥ ° ·.
Aprendi muito sobre a história antiga dos macedônios. Obrigada.
°º♫
°º✿ Bom fim de semana!
º° ✿♥ ♫° ·.
Beijinhos.
Brasil ♥♥•˚。
°° 。♥。
♥•˚。˚
@Μagia da Ines: Amiga,você fez a tradução;
Bravo!
Agradeço-vos por terem vindo
kariatida62 καλησπερα, το '77 δεν ειχε γινει η ανακαλυψη, εγινε το '80, το '77 τους βλεπαμε που εκαναν τις ερευνες - ανασκαφες, με ''περιφραξη'' σκοινι, γυρω απο τον τοπο της ανασκαφης, εκει ν'ακουσεις ιστοριες απο τους ντοπιους, για ξαφνικο πλουτισμο ανθρωπων που δεν ειχαν ''μια'', ακομα υπαρχουν τουμπες που δεν εχουν ανασκαφει, οι αντιρρησεις για το ποιος ητανε ο νεκρος υπαρχουν απο τοτε, σε αυτες ''πατησαν'' οι Αμερικανοσκοπιανοι.
Το μεγαλος βασιλιας το λες, πιστευω στην φορα του λογου, ιμπεριαλιστης της εποχης του ητανε, οταν ''ενωσε'' και τα υπολοιπα κρατη-βασιλεια, ποτε με την σαρισα, ποτε με δολο-διπλωματια, τους ειχε επιβαλει, να περναει οποια αποφαση συνεφερε αυτον χωρις την αποδοχη και των υπολοιπων ''συμμαχων''.
Τι μου θυμιζει, τι μου θυμιζει, η μεγαλοσυνη του?
Εσυ απο ερευνα-φωτο παντα αψογη, μπραβο ωρε αρχισυντακτη μας!!!
@Dimitris: Βρε Δημητράκη μου, κάνεις και σύ όπως πάρα πολλοί σαν κι'εσένα ένα μεγάλο σφάλμα! Χαρακτηρίζεις πρόσωπα της ιστορίας σύμφωνα με τα δεδομένα της δικής μας εποχής και των σύγχρονων κοινωνικών ηθικών αρχών και εθίμων!
Δεν μπορείς να μιλάς για άνθρωπο του 5ου αιώνα Π.Χ. και να μου τον χαρακτηρίζεις ιμπεριαλιστή και πολεμοχαρή, δικτάτορα ή δολοπλόκο!!!!
Είναι τουλάχιστον αστείο!!!
Μπορείς έστω για λίγο, κάπως, να φανταστείς τον κόσμο τότε???
Ενα σου λέω μόνο για να σε βάλω στο κλίμα της εποχής...πέθανε ο βασιλιάς και ανάγκασαν μία απο τις γυναίκες του να τον ακολουθήσει στον Κάτω Κόσμο!
---
Μεγάλος και ξακουστός βασιλιάς ήταν τότε για τον Κόσμο ο Φίλιππος των Μακεδόνων και δεν είναι καθόλου στην φορά του λόγου!
Προσπάθησε μόνο να ξεχάσεις για λίγο(δύσκολο βέβαια αυτό) τις κοινωνικοηθικές αρχές της εποχής μας και τότε θα καταλάβεις γιατί ήταν μεγάλος βασιλιάς.
Υ.γ. Ωρες είναι να μου πεις, πως ήταν ανήθικος γιατί είχε πολλες γυναίκες και έσπειρε παιδιά...χαχαχαχαχαχαχαχα!
ΒΕΡΓΙΝΑ. ένα διαμάντι δεμένο σε χρυσό δακτυλίδι στο δάκτυλο της Ελλάδας !!!
Είναι υποχρέωση όλων των Ελλήνων να επισκευθούν έστω μία φορά το χώρο και να αφήσουν τη μνήμη να γυρίσει πίσω σε ένδοξα χρόνια, ειδικά στις μέρες μας....
@bilsot: Συμφωνώ Βασίλη...
Ουρές θάπρεπε να είχαν σχηματιστεί στην Βεργίνα απο τους επισκέπτες...
αλλά-αλλά!
καταπληκτική μου φιλενάδα, πέρασα και το πρωί κι έριξα μια κλεφτή ματιά, αλλά δεν άφησα σχόλιο...η ανάρτηση υπέροχη και φυσικά άψογη!κι οι θύμησες πολλές...και ποιος δεν έχει πάει και δεν έχει θαυμάσει τους θησαυρούς της Βεργίνας από κοντά... όσο για τους πολέμιους κι όχι απλά πολέμιοι... βρήκαν ξέφραγο αμπέλι και μπήκαν ν αρπάξουν όλοι τους...
λοιπόν και για να κλείσω πιο ευχάριστα το σχόλιό μοου σου φέρνω δωράκι, μόλις άκουσα το "μαρμαροσκαλισμένη μου" σε σκέφτηκα αμέσως...φιλάκια πολλά
@οneiremata: Kαλημέρα Ονειρέματα μου!
Και ποιος δεν έχει πάει???
Α! Μη το λες αυτό...μη νομίζεις ότι όλοι οι Έλληνες είναι σαν κι'εσένα!
Να μου έλεγες και ποιος δεν έχει πάει στο super paradise της Μυκόνου, να το καταλάβω...αλλά στην Βεργίνα μη παίρνεις όρκο!
Το δωράκι σου, πολύ όμορφο! Εκπληξη δεν τοχα ξανακούσει, ουτε το Μαμούνι!
Θα το βάλω να το ακούσουν οι αδελφές μου!
Ευχαριστώ πολύ
Tι να πω Κάρυ μου?
Η ανάρτηση των αναρτήσεων!
Δάκρυσα, ανατρίχιασα...
Ευχαριστούμε.
Πολύ όμορφη παρουσίαση για ένα τόσο σημαντικό από πολλές πλευρές θέμα!
Ο λόγος του Μανόλη Ανδρόνικου, του Έλληνα και Ανθρώπου, αληθινός, γλαφυρός, συγκινητικός.
Στη βιβλιοθήκη μου το βιλίο του "Βεργίνα - οι βασιλικοί τάφοι" με πολύ πλούσιο ιστορικό υλικό. Μου είχε κανει εντύπωση διαβάζοντάς το, η ευλάβεια που είχε για το αντικείμενό του και η ταπεινότητα του ίδιου ως ερευνητή, αν και γνώριζε την ανυπολόγιστη αξία των ευρημάτων των ανασκαφών του.
Ευχαριστούμε, περιμένουμε τη συνέχεια
Καλημέρα κι από εδώ Κάρυ και Μαμούνι:)
@Frezia: Την ίδια συγκίνηση αισθάνθηκα κι'εγώ λουλουδάκι μου!
Μόνο τα δάκρυα εκφράζουν το δέος που αισθάνεσαι μπροστούς τους εθνικούς θησαυρούς!
Χαρά μου να καταφέρνω να σας δείχνω λίγο απο το μεγαλείο και την αξία τους!
@Αστρια: H μεγαλοσύνη ενός επιστήμονα απαραίτητα συνοδεύεται με ταπεινοφροσύνη... φίλη μου καλή!
Εχεις και την δική μας Καλημέρα!
Αχ.. βρε Καρυάτιδα..μια βόλτα έκανες βόρεια και στόλισες την μπλογκόσφαιρα με την ματιά σου!!
Δεν σου κρύβω οτι μου αφήνει και μια πικρία μια αίσθηση μελαγχολίας.. (τεσ πα..ισως φταί ει που κουλάθηκα και παλευω να σου γράψω με ενα δαχτυλο..ουυφ ..ΤΕΛΕΙΩΣΑΑ..
καλό απόγευμα!!! :)
@ΙΛΥΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ:Τι έπαθες Πέλα μου????
Χτύπησες κορίτσι μου???
Περαστικά σου! Να προσέχεις!
Την ίδια αίσθηση είχα κι'εγώ περιδιαβαίνοντάς τα....λες και ήταν η τελευταία φορά που θα τα επισκεπτόμουν...
Τέλος πάντων...ας μην πέφτουμε ψυχολογικά.
Το χεράκι σε μπέρδεψε και το σχόλιο το άφησες στην προτευλευταία ανάρτηση!:)
Φιλιά πολλά και περαστικούλια
Πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση, με άγνωστες πτυχές της ιστορίας, που επιμελώς μας κρύβαν στα σχολεία.
@ΑΜΑΝΤΑ:Μας τα έκρυβαν, δεν γνώριζαν(?)
Εδώ δεν μας τα διδάσκουν σήμερα, δεν προβάλλουν, δεν ασχολούνται καν με την ιστορία μας... Κακό να μιλήσεις για Μακεδονία Ελληνική, για Μ.Αλέξανδρο!
Θαυμάσια δουλειά έκανες Κάρυ μου, όπως πάντα με την ιστορία της πατρίδας μας.
Δεν απορώ καθόλου για τις αμφισβητήσεις, γιατί το επίσημο κράτος κωφεύει.
Ως επίσης Εφιάλτες θα υπάρχουν πάντα.
Το έργο του Ανδρόνικου είναι τεράστιο και κάθε Έλληνας πρέπει να επισκεφθεί την Βεργίνα.
Αμύθητοι οι θησαυροί.
Καλό βράδυ και καλή εβδομάδα
Φιλάκια
Δημοσίευση σχολίου