Η ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
΄Οπως μέχρι τώρα αναλύσαμε η δεκαετία 1940-1949 είναι μία απο τις πιο κρίσιμες περιόδους για το Μακεδονικό Ζήτημα, καθώς η μεσοπολεμική σταθερότητα έπαψε να ισχύει και νέοι παίκτες εμφανίστηκαν στο προσκήνιο, ανέλαβαν την πρωτοβουλία των κινήσεων και προσπάθησαν ν'αλλάξουν άρδην το συνολικό εδαφικό καθεστώς στην περιοχή των Βαλκανίων και της Μακεδονίας ειδικότερα.
Για την Ελλάδα η περίοδος αυτή ήταν σημαντική διότι κατά την διάρκεια αυτής διεξήχθη ο εμφύλιος. Οι διεργασίες εθνογένεσης ενός "μακεδονικού έθνους" δίπλα στα σύνορα του ελληνικού κράτους διατήρησε το Μακεδονικό ζήτημα και τόφερε στην επικαιρότητα μετά την κατάρρευση της Γιουγκοσλαβίας στα τέλη της δεκαετίας του 1980.
Το Ελληνικό κράτος έδωσε μικρή σημασία μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1980 στα θέματα αυτοπροσδιορισμού, δημιουργίας εθνικής ταυτότητας, σεβασμού πολιτιστικής κληρονομιάς και ιστορικού παρελθόντος!
Όσο αυτά τα θέματα συζητούνταν ή πραγματώνονταν απο ομάδες που επιζητούσαν την εξουσία εκτός Ελλάδας ή δημιουργούσαν μια εθνική ταυτότητα στο όνομα της Μακεδονίας το ελληνικό κράτος δεν αντιδρούσε!
Όταν τον Μάρτιο του 1953, ο Στάλιν πέθανε, οι διάδοχοί του προχώρησαν σε μια ταχεία βελτίωση των σοβιετογιουγκοσλαβικών σχέσεων.
Ως αποτέλεσμα είχαμε την προσέγγιση της Σόφιας με το Βελιγράδι και τα Σκόπια ακόμα και στις θέσεις τους για το Μακεδονικό.
Η ελληνική πλευρά παρακολουθούσε με προσοχή αλλά χωρίς ιδιαίτερες ανησυχίες.
Με την πάροδο των ετών οι αξιωματούχοι της ΛΔΜ προέβαιναν σε δηλώσεις περί ύπαρξης μακεδονικής μειονότητας στην Ελλάδα και περί κακομεταχείρισης της απο το ελληνικό κράτος.
Το 1962 οι σχέσεις των δύο κρατών έφθασαν σε οριακό σημείο και η ένταση αποφορτίστηκε στο τέλος του ίδιου χρόνου όταν οι δύο υπουργοί εξωτερικών συμφώνησαν να παραμείνουν πιστοί στις θέσεις τους αλλά να μην ανακινούν το Μακεδονικό ζήτημα.
Η κυβέρνηση του Γεωργίου Παπανδρέου προσπάθησε ν'αποκαταστήσει τις καλές σχέσεις με την Γιουγκοσλαβία αλλά η προσπάθεια δεν ευοδώθηκε. Στο πρώτο χρόνο της χούντας των συνταγματαρχών οι ελληνογιουγκοσλαβικές σχέσεις έφθασαν στο χειρότερο σημείο με αποτέλεσμα το Βελιγράδι να κατηγορήσει την Αθήνα για γενοκτονία της μακεδονικής μειονότητας.
Όμως η επέμβαση των Σοβιετικών στην Τσεχοσλοβακία το 1968 φόβισε τον Τίτο, που προσπάθησε να καλλιεργήσει καλές σχέσεις με την Αθήνα, ώστε να εξασφαλίσει υποστηρικτές.
Ετσι το Βελιγράδι σταμάτησε να προκαλεί την Αθήνα. Η κατάσταση αυτή παρέμεινε σταθερή μέχρι το 1974.
Η αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα βοήθησε τη βελτίωση των διμερών σχέσεων.
Ο Κων/νος Καραμανλής υπέρμαχος μιας νέας πολιτικής για τα βαλκανικά θέματα, καλλιέργησε σχέσεις φιλίας με την Γιουγκοσλαβία και την Βουλγαρία.
Οι Σκοπιανοί προσπαθούσαν να θέσουν το θέμα εκ νέου αλλά ο Τίτο δεν ήταν αρωγός, ενώ για την Ελλάδα το Μακεδονικό Ζήτημα δεν υφίστατο.
Ο Ανδρέας Παπανδρέου συνεχιστής της πολιτικής Καραμανλή, τον Δεκέμβριο του 1982 αποδέχτηκε τον επαναπατρισμό όλων των πολιτικών προσφύγων του Εμφυλίου, οι οποίοι ήταν Έλληνες το γένος. Με αυτό τον τρόπο άφησε εκτός της διαδικασίας επαναπατρισμού όλους τους Σλαβομακεδόνες και τους απογόνους τους που είχαν πολεμήσει με τον ΔΣΕ στο Εμφύλιο, ή είχαν συμμετάσχει στο SNOF ή τοNOF ή είχαν δηλώσει Σλαβομακεδόνες την εποχή που είχαν καταφύγει και ζούσαν στα Σκόπια.
Δυσαρέσκεια λοιπόν απο τις κινήσεις αυτές εξεφράστηκαν απο γιουγκοσλαβικής πλευράς που μεγάλωσαν με τις δηλώσεις του Ανδρέα, το 1986 περί μη ύπαρξης μακεδονικής μειονότητας στην Ελλάδα και μη ύπαρξης μακεδονικού έθνους στα Βαλκάνια.
Στα τέλη του 1988 τον τόνο στο Μακεδονικό έδωσαν οι κινητοποιήσεις και οι διαδηλώσεις των Σλαβομακεδόνων της Αυστραλίας προς τον Έλληνα πρόεδρο Δημοκρατίας Χρήστο Σαρτζετάκη κατά την επίσημη επίσκεψή του εκεί . Ήταν φανερό ότι η διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, που ήταν σε εξέλιξη, θα έφερνε το Μακεδονικό ξανά στην επικαιρότητα αλλά σε άλλο επίπεδο σε σχέση με τα ως τότε ισχύοντα.
Η δημιουργία και λειτουργία του κράτους:
Όπως αναφέραμε στα προηγούμενα επεισόδια η πρώτη μνεία για την δημιουργία μακεδονικού κράτους έγινε στις 29 Νοεμβρίου 1943 στην συνδιάσκεψη του Αντιφασιστικού Συμβουλίου Εθνικής Απελευθέρωσης της Γιουγκοσλαβίας. Το μακεδονικό κράτος όμως δημιουργήθηκε στις 2 Αυγούστου του 1944 επέτειο της εξέγερσης του Ίλιντεν. Το 1945 το κράτος άλλαξε την ονομασία σε Λαική Δημοκρατία της Μακεδονίας και ένα χρόνο αργότερα αποτέλεσε ένα απο τα ομόσπονδα κράτη που δημιουργησαν την Ομοσπονδιακή Γιουγκοσλαβία. Η χώρα υπο την καθοδήγηση των ντόπιων κομμουνιστών απέκτησε δικό της Σύνταγμα, κυβέρνηση, τοπικό συμβούλιο,επίσημη γλώσσα, κρατικά σύμβολα, με λίγα λόγια τις δομές που χρειάζεται ένα κράτος που ασκεί κυριαρχία απόλυτη ή περιορισμένη στα όρια μιας ομοσπονδίας.
Δηλαδή έχουμε την δημιουργία ενός έθνους, (με την σημείωση ότι στον καθορισμό της ταυτότητας και των στόχων έπαιξαν σημαντικό ρόλο οι πρόσφυγες του ελληνικού εμφυλίου πολέμου είτε στην ΔΔΜ,είτε στην Αμερική και την Αυστραλία), απο ένα κράτος!
Η Γλώσσα:
H δημιουργία μιας επίσημης γλώσσας διαφορετικής απο την βουλγαρική και τη σερβική, η οποία θα ταυτιζόταν με το νέο κράτος ήταν επιτακτική υπόθεση.
Αρχικά επιλέχτηκαν διάλεκτοι που μιλούσαν στα βόρεια της χώρας, αλλά δεύτερες σκέψεις τις απέρριψαν γιατί είχαν πολλές ομοιότητες με την σερβική γλώσσα. Τελικά επελέγη διάλεκτος που χρησιμοποιούσαν οι τοπικοί πληθυσμοί στον Περλεπέ(Πρίλεπ) και στο Μοναστήρι(Μπίτολα) Οι αποφάσεις πάρθηκαν γρήγορα. Το 1945 έγινε ο ορισμός του αλφάβητου και το 1946 παρουσιάστηκε το πρώτο αναγνωστικό με μια πρώτη γραμματική απο τον Krume Kepeski.
Aπο το 1950 είχε αρχίσει η προσπάθεια διάδοσης της γλώσσας αυτής με την διοργάνωση σεμιναρίων στο Πανεπιστήμιο των Σκοπίων. Αρχικά ο πρώτος φορέας διαχείρισης της γλώσσας ορίστηκε το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου των Σκοπίων αλλά στην συνέχεια ως επίσημος φορέας μελέτης κι'οργάνωσης της γλώσσας ορίστηκε το Ινστιτούτο Μακεδονικής Γλώσσας.
Η Θρησκεία:
Οι σλαβόφωνοι ορθόδοξοι της περιοχής της Μακεδονίας ανήκαν εκκλησιαστικά στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στο Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, ενώ επειτα το 1870 αρκετοί απ'αυτούς προτίμησαν να ενταχθούν στην Βουλγαρική Εξαρχία. Μετά την ένταξη της περιοχής στο γιουσκοσλαβικό κράτος, όλοι οι ορθόδοξοι υπήχθησαν εκκλησιαστικά στο Σερβικό Πατριαρχείο Βελιγραδίου.
Η εκπαίδευση:
Η Λ.Δ.Μ απέκτησε ένα εκπαιδευτικό σύστημα παρόμοιο μ'αυτό των άλλων γιουγκοσλαβικών δημοκρατιών.
Η δημιουργία του ιστορικού παρελθόντος:
Η ιστορία όφειλε να παίξει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην διαπαιδαγώγηση στα εθνικά ιδεώδη του νεοπαγούς έθνους. Γι'αυτό και δημιουργήθηκε ένα ιδιαίτερο ινστιτούτο το Εθνικής Ιστορίας υπεύθυνο για την συγγραφή της εθνικής ιστορίας της χώρας, στο οποίο προσελήφθηκαν πολλά παιδιά σλαβομακεδόνων προσφύγων απο την ελληνική Μακεδονία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η υπόθεση των Σλαβομακεδόνων της Ελλάδας να υπερπροβάλλεται απο τα βιβλία ιστορίας τους και να θεωρείται αναπόσπαστ μέρος της εθνικής ιστορίας των Σλαβομακεδόνων. Σημεία αναφοράς στην ιστορία ήταν το κράτος του Σαμουήλ που βαφτίστηκε μακεδονικό .
Απο το 1967 το Ινστιτούτο Εθνικής Ιστορίας ασχολήθηκε με την ιστορία των Αρχαίων Μακεδόνων και επεδίωξαν την εξ αγχιστείας σχέση τους με τους αρχαίους προγόνους, τοποθετώντας τους δεσμούς των Σλαβομακεδόνων στην αρχαιότητα.
Ατομα με βαθιά γνώση του Μακεδονικού, όπως ο Ευάγγελος Κωφός, είχαν καταλάβει ότι το θέμα της ιστορίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και κυρίως των ταυτοτήτων επρόκειτο να αποτελέσουν τα κύρια θέματα της αντιδικίας των εμπλεκομένων μερών στο Μακεδονικό τα επόμενα χρόνια.
Μόνο η ελληνική πλευρά επέμενε μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 1980 στο δόγμα ότι το Μακεδονικό ζήτημα δεν υφίσταται .
Ο μεγάλος αρχαιολόγος Μανώλης Ανδρόνικος φέρνοντας στο φως τα ευρήματα της Βεργίνας τον Νοέμβριο του 1977 και τον τάφο του Φιλίππου,βοήθησε αφάνταστα την Ελληνική πλευρά να προβάλλει την ιστορική αλήθεια στο εξωτερικό, η οποία θεώρησε ότι μ'αυτόν τον τρόπο αποκρούονταν όλες οι επιβουλές των Σλαβομακεδόνων για το ελληνικό παρελθόν.
΄Οπως μέχρι τώρα αναλύσαμε η δεκαετία 1940-1949 είναι μία απο τις πιο κρίσιμες περιόδους για το Μακεδονικό Ζήτημα, καθώς η μεσοπολεμική σταθερότητα έπαψε να ισχύει και νέοι παίκτες εμφανίστηκαν στο προσκήνιο, ανέλαβαν την πρωτοβουλία των κινήσεων και προσπάθησαν ν'αλλάξουν άρδην το συνολικό εδαφικό καθεστώς στην περιοχή των Βαλκανίων και της Μακεδονίας ειδικότερα.
Για την Ελλάδα η περίοδος αυτή ήταν σημαντική διότι κατά την διάρκεια αυτής διεξήχθη ο εμφύλιος. Οι διεργασίες εθνογένεσης ενός "μακεδονικού έθνους" δίπλα στα σύνορα του ελληνικού κράτους διατήρησε το Μακεδονικό ζήτημα και τόφερε στην επικαιρότητα μετά την κατάρρευση της Γιουγκοσλαβίας στα τέλη της δεκαετίας του 1980.
Το Ελληνικό κράτος έδωσε μικρή σημασία μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1980 στα θέματα αυτοπροσδιορισμού, δημιουργίας εθνικής ταυτότητας, σεβασμού πολιτιστικής κληρονομιάς και ιστορικού παρελθόντος!
Όσο αυτά τα θέματα συζητούνταν ή πραγματώνονταν απο ομάδες που επιζητούσαν την εξουσία εκτός Ελλάδας ή δημιουργούσαν μια εθνική ταυτότητα στο όνομα της Μακεδονίας το ελληνικό κράτος δεν αντιδρούσε!
Όταν τον Μάρτιο του 1953, ο Στάλιν πέθανε, οι διάδοχοί του προχώρησαν σε μια ταχεία βελτίωση των σοβιετογιουγκοσλαβικών σχέσεων.
Ως αποτέλεσμα είχαμε την προσέγγιση της Σόφιας με το Βελιγράδι και τα Σκόπια ακόμα και στις θέσεις τους για το Μακεδονικό.
Η ελληνική πλευρά παρακολουθούσε με προσοχή αλλά χωρίς ιδιαίτερες ανησυχίες.
Με την πάροδο των ετών οι αξιωματούχοι της ΛΔΜ προέβαιναν σε δηλώσεις περί ύπαρξης μακεδονικής μειονότητας στην Ελλάδα και περί κακομεταχείρισης της απο το ελληνικό κράτος.
Το 1962 οι σχέσεις των δύο κρατών έφθασαν σε οριακό σημείο και η ένταση αποφορτίστηκε στο τέλος του ίδιου χρόνου όταν οι δύο υπουργοί εξωτερικών συμφώνησαν να παραμείνουν πιστοί στις θέσεις τους αλλά να μην ανακινούν το Μακεδονικό ζήτημα.
Η κυβέρνηση του Γεωργίου Παπανδρέου προσπάθησε ν'αποκαταστήσει τις καλές σχέσεις με την Γιουγκοσλαβία αλλά η προσπάθεια δεν ευοδώθηκε. Στο πρώτο χρόνο της χούντας των συνταγματαρχών οι ελληνογιουγκοσλαβικές σχέσεις έφθασαν στο χειρότερο σημείο με αποτέλεσμα το Βελιγράδι να κατηγορήσει την Αθήνα για γενοκτονία της μακεδονικής μειονότητας.
Όμως η επέμβαση των Σοβιετικών στην Τσεχοσλοβακία το 1968 φόβισε τον Τίτο, που προσπάθησε να καλλιεργήσει καλές σχέσεις με την Αθήνα, ώστε να εξασφαλίσει υποστηρικτές.
Ετσι το Βελιγράδι σταμάτησε να προκαλεί την Αθήνα. Η κατάσταση αυτή παρέμεινε σταθερή μέχρι το 1974.
Η αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα βοήθησε τη βελτίωση των διμερών σχέσεων.
Ο Κων/νος Καραμανλής υπέρμαχος μιας νέας πολιτικής για τα βαλκανικά θέματα, καλλιέργησε σχέσεις φιλίας με την Γιουγκοσλαβία και την Βουλγαρία.
Οι Σκοπιανοί προσπαθούσαν να θέσουν το θέμα εκ νέου αλλά ο Τίτο δεν ήταν αρωγός, ενώ για την Ελλάδα το Μακεδονικό Ζήτημα δεν υφίστατο.
Ο Ανδρέας Παπανδρέου συνεχιστής της πολιτικής Καραμανλή, τον Δεκέμβριο του 1982 αποδέχτηκε τον επαναπατρισμό όλων των πολιτικών προσφύγων του Εμφυλίου, οι οποίοι ήταν Έλληνες το γένος. Με αυτό τον τρόπο άφησε εκτός της διαδικασίας επαναπατρισμού όλους τους Σλαβομακεδόνες και τους απογόνους τους που είχαν πολεμήσει με τον ΔΣΕ στο Εμφύλιο, ή είχαν συμμετάσχει στο SNOF ή τοNOF ή είχαν δηλώσει Σλαβομακεδόνες την εποχή που είχαν καταφύγει και ζούσαν στα Σκόπια.
Δυσαρέσκεια λοιπόν απο τις κινήσεις αυτές εξεφράστηκαν απο γιουγκοσλαβικής πλευράς που μεγάλωσαν με τις δηλώσεις του Ανδρέα, το 1986 περί μη ύπαρξης μακεδονικής μειονότητας στην Ελλάδα και μη ύπαρξης μακεδονικού έθνους στα Βαλκάνια.
Στα τέλη του 1988 τον τόνο στο Μακεδονικό έδωσαν οι κινητοποιήσεις και οι διαδηλώσεις των Σλαβομακεδόνων της Αυστραλίας προς τον Έλληνα πρόεδρο Δημοκρατίας Χρήστο Σαρτζετάκη κατά την επίσημη επίσκεψή του εκεί . Ήταν φανερό ότι η διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, που ήταν σε εξέλιξη, θα έφερνε το Μακεδονικό ξανά στην επικαιρότητα αλλά σε άλλο επίπεδο σε σχέση με τα ως τότε ισχύοντα.
Η δημιουργία και λειτουργία του κράτους:
Όπως αναφέραμε στα προηγούμενα επεισόδια η πρώτη μνεία για την δημιουργία μακεδονικού κράτους έγινε στις 29 Νοεμβρίου 1943 στην συνδιάσκεψη του Αντιφασιστικού Συμβουλίου Εθνικής Απελευθέρωσης της Γιουγκοσλαβίας. Το μακεδονικό κράτος όμως δημιουργήθηκε στις 2 Αυγούστου του 1944 επέτειο της εξέγερσης του Ίλιντεν. Το 1945 το κράτος άλλαξε την ονομασία σε Λαική Δημοκρατία της Μακεδονίας και ένα χρόνο αργότερα αποτέλεσε ένα απο τα ομόσπονδα κράτη που δημιουργησαν την Ομοσπονδιακή Γιουγκοσλαβία. Η χώρα υπο την καθοδήγηση των ντόπιων κομμουνιστών απέκτησε δικό της Σύνταγμα, κυβέρνηση, τοπικό συμβούλιο,επίσημη γλώσσα, κρατικά σύμβολα, με λίγα λόγια τις δομές που χρειάζεται ένα κράτος που ασκεί κυριαρχία απόλυτη ή περιορισμένη στα όρια μιας ομοσπονδίας.
Δηλαδή έχουμε την δημιουργία ενός έθνους, (με την σημείωση ότι στον καθορισμό της ταυτότητας και των στόχων έπαιξαν σημαντικό ρόλο οι πρόσφυγες του ελληνικού εμφυλίου πολέμου είτε στην ΔΔΜ,είτε στην Αμερική και την Αυστραλία), απο ένα κράτος!
Η Γλώσσα:
H δημιουργία μιας επίσημης γλώσσας διαφορετικής απο την βουλγαρική και τη σερβική, η οποία θα ταυτιζόταν με το νέο κράτος ήταν επιτακτική υπόθεση.
Αρχικά επιλέχτηκαν διάλεκτοι που μιλούσαν στα βόρεια της χώρας, αλλά δεύτερες σκέψεις τις απέρριψαν γιατί είχαν πολλές ομοιότητες με την σερβική γλώσσα. Τελικά επελέγη διάλεκτος που χρησιμοποιούσαν οι τοπικοί πληθυσμοί στον Περλεπέ(Πρίλεπ) και στο Μοναστήρι(Μπίτολα) Οι αποφάσεις πάρθηκαν γρήγορα. Το 1945 έγινε ο ορισμός του αλφάβητου και το 1946 παρουσιάστηκε το πρώτο αναγνωστικό με μια πρώτη γραμματική απο τον Krume Kepeski.
Aπο το 1950 είχε αρχίσει η προσπάθεια διάδοσης της γλώσσας αυτής με την διοργάνωση σεμιναρίων στο Πανεπιστήμιο των Σκοπίων. Αρχικά ο πρώτος φορέας διαχείρισης της γλώσσας ορίστηκε το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου των Σκοπίων αλλά στην συνέχεια ως επίσημος φορέας μελέτης κι'οργάνωσης της γλώσσας ορίστηκε το Ινστιτούτο Μακεδονικής Γλώσσας.
Η Θρησκεία:
Οι σλαβόφωνοι ορθόδοξοι της περιοχής της Μακεδονίας ανήκαν εκκλησιαστικά στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στο Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, ενώ επειτα το 1870 αρκετοί απ'αυτούς προτίμησαν να ενταχθούν στην Βουλγαρική Εξαρχία. Μετά την ένταξη της περιοχής στο γιουσκοσλαβικό κράτος, όλοι οι ορθόδοξοι υπήχθησαν εκκλησιαστικά στο Σερβικό Πατριαρχείο Βελιγραδίου.
Η εκπαίδευση:
Η Λ.Δ.Μ απέκτησε ένα εκπαιδευτικό σύστημα παρόμοιο μ'αυτό των άλλων γιουγκοσλαβικών δημοκρατιών.
Η δημιουργία του ιστορικού παρελθόντος:
Η ιστορία όφειλε να παίξει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην διαπαιδαγώγηση στα εθνικά ιδεώδη του νεοπαγούς έθνους. Γι'αυτό και δημιουργήθηκε ένα ιδιαίτερο ινστιτούτο το Εθνικής Ιστορίας υπεύθυνο για την συγγραφή της εθνικής ιστορίας της χώρας, στο οποίο προσελήφθηκαν πολλά παιδιά σλαβομακεδόνων προσφύγων απο την ελληνική Μακεδονία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η υπόθεση των Σλαβομακεδόνων της Ελλάδας να υπερπροβάλλεται απο τα βιβλία ιστορίας τους και να θεωρείται αναπόσπαστ μέρος της εθνικής ιστορίας των Σλαβομακεδόνων. Σημεία αναφοράς στην ιστορία ήταν το κράτος του Σαμουήλ που βαφτίστηκε μακεδονικό .
Απο το 1967 το Ινστιτούτο Εθνικής Ιστορίας ασχολήθηκε με την ιστορία των Αρχαίων Μακεδόνων και επεδίωξαν την εξ αγχιστείας σχέση τους με τους αρχαίους προγόνους, τοποθετώντας τους δεσμούς των Σλαβομακεδόνων στην αρχαιότητα.
Ατομα με βαθιά γνώση του Μακεδονικού, όπως ο Ευάγγελος Κωφός, είχαν καταλάβει ότι το θέμα της ιστορίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και κυρίως των ταυτοτήτων επρόκειτο να αποτελέσουν τα κύρια θέματα της αντιδικίας των εμπλεκομένων μερών στο Μακεδονικό τα επόμενα χρόνια.
Μόνο η ελληνική πλευρά επέμενε μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 1980 στο δόγμα ότι το Μακεδονικό ζήτημα δεν υφίσταται .
Ο Μανώλης Ανδρόνικος με την Μέλίνα, τον Σάντα και τον Γλέζο στην Βεργίνα
Συνεχίζεται....
Βασισμένο στην μελέτη του Βλάση Βλασίδη
Επίκουρου καθηγητή στο Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Χρησιμοποιήθηκε η βιβλιογραφία:
Aνδριώτης Ν. Το Ομόσπονδο κράτος των Σκοπίων και η γλώσσα του. Θεσ/νίκη 1989
Βλασίδης Βλάσης Στη μεθόριο Ελλάδας-FYROM-Θεσσαλονίκη 2010
Brown Keith Τα παιδιά-παππούδες της Μακεδονίας Διεθνικές πολιτικές μνήμης εξορίας και επιστροφής 1948-1998
Γούναρης Βασίλης Emigration from Macedonia in the early Twentieth Century journal of Modern Greek studies 1989
GRDEV KONSTANTIN,Bulgarskata emigratsija v Kanada, Sofia 1994
Ιωαννίδου Αλεξάνδρα Τα σλαβικά ιδιώματα στη Μακεδονία Γλωσσολογικές προσεγγίσεις και πολιτικές αποκλίσεις
Κατσάνος Κων/νος Πρόσφυγες, προσφυγικές μνήμες και αλυτρωτισμός στην ΠΓΔΜ
Κεντρωτής Κυριάκος Βουλγαρία
Θάνος Βερέμης Βαλκάνια Απο τον διπολισμό στην νέα εποχή
Κοππά Μαριλένα Μια εύθραυστη Δημοκρατία
Κωφός Ευάγγελος NATIONALISM AND COMMUNISM
Κωφός Ευάγγελος The making of Yugoslavia's People's Republic of Macedonia, Balkan studies
Mαυρογένη Σταυρούλα Η εκπαιδευτική πολιτική των νοτιοσλαβικών κρατών μετά τον σοσιαλισμό
Μιχαηλίδης Ιάκωβος Σλαβομακεδόνες πολιτικοί πρόσφυγες στην γιογκοσλαβική Μακεδονία
Τaskovski Dragan Radjanjelo na Makedonska Nacijia SJOPJE 1967
Tompson Mark Forging War. The media in Serbia,Croatia,Bosnia and Herzegivina,Luton 1999
Vlassidis Vlasis Macedonia and the Great Powers
Ionnis Koliopoulos The History of Macedonia
Βασισμένο στην μελέτη του Βλάση Βλασίδη
Επίκουρου καθηγητή στο Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Χρησιμοποιήθηκε η βιβλιογραφία:
Aνδριώτης Ν. Το Ομόσπονδο κράτος των Σκοπίων και η γλώσσα του. Θεσ/νίκη 1989
Βλασίδης Βλάσης Στη μεθόριο Ελλάδας-FYROM-Θεσσαλονίκη 2010
Brown Keith Τα παιδιά-παππούδες της Μακεδονίας Διεθνικές πολιτικές μνήμης εξορίας και επιστροφής 1948-1998
Γούναρης Βασίλης Emigration from Macedonia in the early Twentieth Century journal of Modern Greek studies 1989
GRDEV KONSTANTIN,Bulgarskata emigratsija v Kanada, Sofia 1994
Ιωαννίδου Αλεξάνδρα Τα σλαβικά ιδιώματα στη Μακεδονία Γλωσσολογικές προσεγγίσεις και πολιτικές αποκλίσεις
Κατσάνος Κων/νος Πρόσφυγες, προσφυγικές μνήμες και αλυτρωτισμός στην ΠΓΔΜ
Κεντρωτής Κυριάκος Βουλγαρία
Θάνος Βερέμης Βαλκάνια Απο τον διπολισμό στην νέα εποχή
Κοππά Μαριλένα Μια εύθραυστη Δημοκρατία
Κωφός Ευάγγελος NATIONALISM AND COMMUNISM
Κωφός Ευάγγελος The making of Yugoslavia's People's Republic of Macedonia, Balkan studies
Mαυρογένη Σταυρούλα Η εκπαιδευτική πολιτική των νοτιοσλαβικών κρατών μετά τον σοσιαλισμό
Μιχαηλίδης Ιάκωβος Σλαβομακεδόνες πολιτικοί πρόσφυγες στην γιογκοσλαβική Μακεδονία
Τaskovski Dragan Radjanjelo na Makedonska Nacijia SJOPJE 1967
Tompson Mark Forging War. The media in Serbia,Croatia,Bosnia and Herzegivina,Luton 1999
Vlassidis Vlasis Macedonia and the Great Powers
Ionnis Koliopoulos The History of Macedonia
10 σχόλια:
Κάρυ μου,
...συνεχίζω την "αντιγραφή"!
Μόλις τώρα πήγα στο προηγούμενο, κι άφησα μια ...'αποψη, εκεί.
Εσυ, να προχωρείς!
Πάντα με αγάπη,
Υιώτα
αστοριανή,
ΝΥ
@Αστοριανή: Kαλημέρα Γιώτα μου!
Τελειώνουμε...στο επόμενο το τέλος!
Την είδα την άποψή σου στο προηγούμενο και σου απάντησα!
Φιλακια πολλά
Καλησπέρα στην ιστοριογράφο μας.
Εχω να πώ στα όσα διάβασα, κυρίως περί προπαγάνδας, γιατί ήμουν και απασχολημένη με τον Ντομινίκ, ότι οι Σκοπιανοί χρόνια πολλά πρίν είχαν εξαπολύσει σ όλον τον κόσμο την προπαγάνδα τους περί της Μακεδονικής τους καταγωγής.
Ακόμα και απ΄ την Αυστραλία Ελληνες της διασποράς ενημέρωναν τις κινήσεις των, αλλά εις μάτην. Οι κυβερνώντες ύπνο βαθύ.
Ευτυχώς που ξένοι ιστορικοί μας ξελασπώνουν, τελευταίως έδωσαν εισήγηση στον Ομπάμα με στοιχεία και πιστοποιούν την Ελληνικότητα του Αλέξανδρου.
Φυσικά ας είναι καλά ο θείος Σόρος με τα δίς που διαθέτει, για να δημιουργήσει ακόμα ένα Κόσοβο εκεί.
Καλό απόγευμα
Mαρέσει που αναφέρεις και τον Σάντα
στην Ιστορία,και βλέπουμε και την
φωτογραφία του,προς τιμή σου βέβαια!
Μας θύμησες και τη Μελίνα μας.
Περιμένω και το πέμπτο κομμάτι...
Kariatida62 καλησπερα.
1ον
Μάιος 10, 2011.
Στο περιθώριο της τρίτης συνόδου της παγκόσμιας πλατφόρμας για τη μείωση των κινδύνων από καταστροφές, στη Γενεύη, πραγματοποιήθηκε συνάντηση του προέδρου των Σκοπίων, Γκεόργκι Ιβάνοφ με τον γ.γ. του ΟΗΕ Μπαν Κι-Μοον.
Ο Ιβάνοφ δήλωσε μετά τη συνάντηση, ότι ο Γενικός Γραμματέας αναμένει μια νέα δυναμική στη διαδικασία των διαπραγματεύσεων με την Ελλάδα για το όνομα της
χώρας, αλλά μετά τις εκλογές της 5ης Ιουνίου.
Ο Σκοπιανός πρόεδρος επανέλαβε την ετοιμότητα της πΓΔΜ για μια αμοιβαία αποδεκτή λύση, αλλά μέσα στο πνεύμα της διαδικασίας και των ψηφισμάτων του Οργανισμού.
Νωρίτερα, ο Ιβάνοφ, είχε σύντομη συνάντηση με τους σκοπιανούς δημοσιογράφους που τον συνόδευαν και δήλωσε ότι η χώρα του δεν ανταποκρίνεται σε προτάσεις που μπορούν να επηρεάσουν την ταυτότητα, το όνομα της γλώσσας και τον πολιτισμό.
«Η πρόταση «Δημοκρατία της Μακεδονίας (Σκόπια)", δήλωσε ο Ιβάνοφ, αξίζει να εξεταστεί και να γίνει ενημέρωση στους πολίτες , ως πρόταση που είχε γίνει δεκτή στη σύνοδο κορυφής του Βουκουρεστίου.
» Η Δημοκρατία της Μακεδονίας (Σκόπια)/ Република Македонија (Скопје), δεν θα επηρεάσει το ζήτημα της ταυτότητας. Αλλά μια τέτοια πρόταση πρέπει να περάσει με δημοψήφισμα».
Ο Ιβάνοφ κάλεσε τον γενικό γραμματέα του ΟΗΕ, να επισκεφθεί τα Σκόπια, αλλά δεν γνωστοποιήθηκε η πρόθεση του Μπαν Κι-μουν, στην πρόταση αυτή.
Πηγή: Канал 5 Телевизија
2ον
Μάιος 12, 2011.
Οι εκλογές και το θέμα της ονομασίας, εντάσσονταν στην κεντρική ατζέντα των συνομιλιών του Λιούπκο Γκεοργκιέφσκι και του αμερικανού πρέσβη στα Σκόπια, Φίλιπ Ρίκερ, σε συνάντηση που είχαν σήμερα στην αμερικανική πρεσβεία.
Όπως δήλωσε ο Γκεοργκιέφσι, ο αμερικανός πρέσβης είπε ότι αναμένει δίκαιες και δημοκρατικές εκλογές όπως αρμόζει σε ένα δημοκρατικό κράτος, όπως η πΓΔΜ, και τα αποτελέσματα των εκλογών αυτών, θα πρέπει να αναγνωριστούν, ως συνέπεια νόμιμων διαδικασιών.
Ο ηγέτης του κόμματος VMRO NP, σχολίασε και τη δήλωση του προέδρου της χώρας, Ιβάνοφ, την οποία έκανε στη Βιέννη και στην οποία αρνήθηκε έναν γεωγραφικό προσδιορισμό για το όνομα της χώρας, αλλά συμφώνησε στην ονομασία «Δημοκρατία της Μακεδονίας –Σκόπια».
Για να μην ''ξεχναμε'' ΠΟΙΟΙ στηριζουν και συνεχως φροντιζουν να υπαρχει ''θεμα'' με την ονομασια...
@Μαιρη:Kαλησπέρα στην Νίντζα-Μαίρη!
Εχεις προσέξει Μαίρη,τους Αμερικανούς με ποιες μεθόδους προετοιμάζουν την κοινή γνωμη όταν θέλεουν να περάσουν κάτι?
Το δουλεύουν χρόνια πριν ακόμα και μέσα απο κινηματογραφικές ταινίες.
Ετσι λοιπόν μεθοδικά ενήργησαν όλα αυτά τα χρόνια οι Σκοπιανοί και όπως λες εμείς εδώ τον ύπνο του δικαίου...κάναμε πως δεν υπήρχε πρόλημα.
Κυρίως αυτή η αδιαφορία που υπέδειξαν όλες οι μεταπολεμικές κυβερνήσεις ήταν το μεγαλύτερο πολιτικό λάθος, η μεγαλύτερη λανθασμένη κίνηση.
Όταν αφήνεις τα πράγματα να εξελιχθούν και να γίνουν μη αναστρέψιμα, επόμενο είναι να λέμε μετά τι να σου κάνουν και οι πολιτικοί...(σχετικό σχόλιο στο προηγούμενο ποστ)
Ενα Κόσοβο μπορεί να δημιουργηθεί και για την Ελληνική Μακεδονία, πολύ σωστά. Μόνο που εδώ ο πληθυσμός είναι αμιγής ελληνικός και αυτό τους χαλά την σούπα!
Εχει σημασία λοιπόν και η σθεναρότητα με την οποία θα πρέπει ν'αντιμετωπίζει τετοιου είδους θέματα ο λαός!
Και οι θεωρίες τύπου:"Το γειτονικό κράτος έχει το δικαίωμα να αποκαλείται όπως ακριβώς προκειμένου να αυτοπροσδιοριστεί και πως να του αφαιρέσουμε εμείς το δικαίωμα" μπορούν να αποβούν μοιραίες για τον μέλλον της Ελληνικής Μακεδονίας εαν υιοθετηθούν!
Καλό απόγευμα, χαίρομαι πάντα όταν περνάς...
@Frezia:Kαλησπέρα Λουλουδάκι μου!
Πάντα συνεπής στο μάθημα ιστορίας απο τις πρώτες κάθε φορά...
Οι φωτογραφίες λένε αξίζουν όσες χίλιες λέξεις... γι'αυτό και η επιλογή μου σ'αυτές δεν γίνεται τυχαία! :)
Στο επόμενο το έκτο στην σειρά το τέλος του αφιερώματός μας!
@Δημήτρης: O Δημητράκης μας έφερε φρέσκα νέα...τι να μη ξεχνάμε Δημητράκη?
Πάλι να ξεχάσουμε εμείς οι Ελληνες?
Αυτό θέλουν όλοι να ξεχάσουμε και να δουλεύουν ανενόχλητα οι Σκοπιανοί.
Βλέπετε πως ούτε μ'ένα γεωγραφικό προσδιορισμό ικανοποιούνται και αυτή η αδιαλλαξία τους που σημειώνεις με το σχόλιό σου, θα αναφερθεί και στο ποστ του τέλους που θ'ακολουθήσει...
Kariatida 62, Добра вечер.
Για δες και τουτο!
BOREC
Brisbane, Australia
Reply »|Report Abuse|Judge it!|#1Apr 23, 2010
Judged:211
Gayreek Prime Minister George Papandreou 3 years ago is danced together with members of folk ensemble from Veles (Republic of Macedonia)
http://www.youtube.com/watch...
Very soon THEY WILL ALL, do that, dance OUR dance!
hahhaaaa...OPA...MALAKES!!!!
Για δες και αυτο!
Την ώρα που οι Επίσημοι κρατικοί φορείς στην χώρα μας, ''κοιμούνται'', ειδικά όσον αφορά το διαδίκτυο και το ζήτημα με την Μακεδονία, στα Σκόπια ετοιμάζονται να επεκτείνουν την προπαγάνδα τους και στην πιο διάσημη, online Εγκυκλοπαίδεια, την Wikipedia. Mε τις “ευλογίες” της Σκοπιανής κυβέρνησης, μια ομάδα απο Σκοπιανούς θα αναλάβει να “διαφημίσει” την Γλώσσα, Ιστορία και Λογοτεχνία μέσω της Wikipedia. To group απαρτίζεται απο άτομα προερχόμενα απο διδακτικό προσωπικό Πανεπιστημίων, κυρίως Φιλολογίας. Είναι ευνόητο πως τα περισσότερα απο τα άρθρα που πρόκειται να μεταφραστούν και να προαχθούν στην πασίγνωστη Online Εγκυκλοπαίδεια, θα είναι σχετικά με τον τομέα της Ιστορίας .
Και αυτο!
Μέσω της νέας τεχνολογίας και ιδιαίτερα του διαδικτύου, οι Σκοπιανοί έχουν βρει πρόσφορο έδαφος για διάδοση της προπαγάνδας τους.
Ο στόχος αυτού του προγράμματος θα είναι μια παρουσίαση της “ιστορικής αλήθειας” της ”Μακεδονίας” στο Διαδίκτυο με την συνεχή αποστολή στα Αγγλικά της “Μακεδονικής Ιστορίας” σε διάφορους διεθνείς φορείς, forum στο Διαδίκτυο και σε διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mails).
Τον τελευταίο καιρό όμως και εκμεταλλευόμενοι της παντελής ανυπαρξίας των επίσημων Ελληνικών φορέων, οι Σκοπιανοί έχουν αποθρασυνθεί σε απαράδεκτο βαθμό. Έχουν φτάσει σε σημείο να αναρτούν σε επίσημες Σελίδες Πανεπιστήμιων τους… κρατικά επιχορηγούμενα “προγράμματα” που απευθύνονται σε Εθελοντές Φοιτητές με σκοπό την…προώθηση της Σκοπιανής Προπαγάνδας στο διαδίκτυο!!!
Από την σελίδα του Πανεπιστημίου “Goce Delchev” στο Στιπ:
http://inisa.ugd.edu.mk/index.php?option=com_content&view=article&id=8&Itemid=7
Τα Ιστορικά δεδομένα θα πρέπει να παρασκευάζονται από τον Α. Ντόνσκι. Θα είναι κείμενα της Ιστορίας της Μακεδονίας σύντομα και με γραπτά επιχειρήματα.
Στη συνέχεια θα πρέπει να παραδίνονται σε εθελοντές μαθητές από το Τμήμα Φιλολογίας (κυρίως από όσους ακολουθούν σπουδές σε αγγλικά), οι οποίοι και θα τα μεταφράζουν.
Τελικά οι μαθητές εθελοντές από το Τμήμα Πληροφορικής θα αναλαμβάνουν να διαδώσουν αυτά τα στοιχεία σε ολόκληρο το Διαδίκτυο (φόρουμ, online εγκυκλοπαίδειες, ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία και τα μέσα ενημέρωσης παγκοσμίου φήμης, πολιτικούς και διανοούμενους, πολιτικά κόμματα, πανεπιστήμια του εξωτερικού και όπου αυτό είναι δυνατόν).
Τέλος το κέντρο θα προσφέρει υποστήριξη και σε Σκοπιανούς ακτιβιστές στο διαδίκτυο!!!
Γιατι ηξεραν, ξερουν και θα κανουν αυτο που θελουν, για να διμηουργησουν στα Βαλκανια κλιμα, ζοφου και φοβου, συμφεροντα των πολυεθνικων που εχουν υποβαθρο ελεγχομενους εθνικισμους.
Και αν χρειαστει, θα στρεψουν τους ''νοτιους'' εναντια στους ''βορειους'', το ξερουν το παιχνιδι πολυ καλα, π.χ, αγροτες και εναντιον ολοι οι ''αλλοι'', φορτηγατζιδες και εναντιον ολοι οι ''αλλοι'', δημοσιοι υπαλληλοι και εναντιον ολοι οι ''αλλοι''.
Αυτο που μας φταιει ειναι η ''επιλεκτικη'' μας μνημη, εκει πατανε και παντα ο λαος με αυτη την ''τακτικη'' θα ειναι και δαρμενος και χαμενος...
@Dimitris:Tα είδες ετσι??? Σε λίγο το τελευταίο κεφάλαιο περί Μακεδονικού και τα συμπεράσματα όλα δικά σας... Εκφραστείτε και τοποθετηθείτε... ελεύθερα!
Ευχαριστώ πολύ για την συμμετοχή σου Δημητράκη!
Δημοσίευση σχολίου